søndag 23. desember 2012

novelle

Å skrive novelle
'kunsten' å skrive noveller - av Karen 




Hei du! Jeg er veldig glad i å skrive noveller, så jeg skal gi deg noen av de tipsene jeg har fått av andre som funker fint for meg :)



1. Skriv ned ideene dine med en gang!

Den dagen jeg møtte Arne Svingen fortalte han meg "husk å skrive ned ideene dine med det samme du får de!" Så det har jeg gjort siden den gang. Uansett hvor god ideen din er sitter den ikke for alltid, jeg går alltid rundt med mobil i lomma -så å få notert ned ideer er ikke noen 'big deal'. Om du ikke kan notere ideer på mobilen din, kan du gjøre som Arne Svingen gjorde -gå rundt med notatblokk.

2. Skriv novellen flere ganger etter hverandre

Da jeg snakket med Axel Hellstenius roset han meg mye for å skrive novellene mine for hånd. Da måtte jeg nemmelig skrive de på nytt når de skulle inn på pc'n. Jo fler ganger man går over novellen og skriver den på nytt, jo bedre vil den bli. Prøv også å få inn mer kildring og beskrivelser for hver gang du skriver den!

3. Aldri gi opp

den gangen jeg møtte Unni Lindell fikk jeg beskjed om å aldri gi opp. Det vil jeg be deg om også. Uansett hvor håpløst det skulle virke er det bare tankene dine som setter grenser. Om du har en ide eller en drøm, skriv den. Ikke tro den ikke er bra nok, og om novellen skulle ende dårlig kan du jo bare trøste deg med at den neste garantert blir bedre!



Bilde; til inspirasjon (tatt av meg)

alt er inspirasjon, når jeg har skrivesperre står jeg longboard eller går en tur.. prøv det du :)





Karen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar